Det är mycket tankar som snurrar

2013-10-14 | 13:16:33 | Kategori: Allmänt | 3 kommentarer
Vad gör man när man är 35 min hemifrån och mamma ringer och berättar att pappa har fått en TIA attack?
Jag har skolan att sköta och kan inte bara åka hem och lämna allt ogjort. Men ändå så vill jag så gärna hem och ta and om min pappa. Även om han inte mår dåligt nu så vet man knappast hur frmtiden ser ut för honom. Han fyllde 71 år i fredags och det är lättare för honom nu att bli dålig.
I Början va förra veckan hade pappa känt sig dålig och hade legat på soffan för de mesta. Han hade ringt till 1177 och berr om råd. Han hade fått rådet att åka till distriktsöterskan. Där tog bol blodtryck och kollade allmäna tillståndet. Hans blodtryck var högt 100/70 tror jag han sa att de var. Det hade varit högt förut när han skulle in för operation några år tidigare och läkarna hade bett honom att börja med blodtrycks medicin, men envis som gubbar i den åldern kan bli så skippade han det. En fråga jag ställde mig då var, har inte läkare då ett ansvar att kolla upp sina patigenter och se om dom har gjot det dom ska?
Kanske var det den missen som gav min pappa en TIA attack, jag vet inte. 
Dagen efter hade pappa haft en kraftig huvudvärk och åkte in till akuten och blev kvar där hela dagen. PÅ kvällen ringde han till mig och berättade om allt som hade hänt. Nu hae han fått blodtrycks medicin utskrivet och ida äter han dom dagligen.
TIA attack - Trantitorisk ischemisk attack - En del av hjärnan får syrebrist och de skapas som en blodpropp i hjärnan. Symtomen är domning i delar av kroppen ex ansikte arm eller ben. Domingen är vanligtvis bara i ena halvan av kroppen. I pappas fall, höger arm och kraftig huvudvärk. Följer man inte upp detta kan följden bli en stroke.
Idag hade pappa tid hos läkare ännu en gång. Han ska in på skallröntgen och ska kolla andra prover. Han mår bra men är nervös för framtiden vilket jag förstår. Det är mycket prat i familjen om vad framtiden kommer innehålla. Vi har två gårdar, vart ska vi bo? En gård ska säljas och blir det mammas så vill hon inte flytta till pappas gård utan vill in till uppsala i en lägenhet. Jag vet inte om jag vill hem efter skolan eller om jag vill vara kvar i småland...
Som sagt, det är mycket tankar som åker runt i mitt huvud just nu. 
Det är nog inte bara jag som är förvirrad utan de är många som blir inblandade 
Kommentarer
Postat av: Alva

Kram <3

2013-10-14 @ 13:31:28
URL: http://alvagotesson.blogg.se
Postat av: Alva

Kram <3

2013-10-14 @ 13:31:28
URL: http://alvagotesson.blogg.se
Postat av: Alva

Kram <3

2013-10-14 @ 13:31:30
URL: http://alvagotesson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback